Weinig tijd? Dit is de essentie van mijn verhaal:
Ik help gemotiveerde organisaties die dromen van een gelijkwaardige samenleving én hier ook daadwerkelijk werk van willen maken. Als merkstrateeg help ik je met een scherpe boodschap, als ontwerper maak ik het visueel concreet voor je. Soms een tikkeltje eigenzinnig en confronterend, maar altijd openhartig en met de mens centraal.
Normal gets you nowhere!
Hi! Ik ben Mirte. Je ontmoet me hier als grafisch ontwerper en merkstrateeg.
De kleine meid die de kracht van campagnes ziet
Als jong meisje was ik al gefascineerd door de kracht van sterke campagnes. Ik voelde de heroïsche kracht van Nike en verwonderde me over hoeveel mensen het hadden over de rancuneuze olifant in de reclame van Rolo.
Vanuit die passie maakte ik op de middelbare school mijn eerste magazine (geheel in Word, van ontwerpprogramma’s had ik nog nooit gehoord!). Ik droomde van een baan bij een groot reclamebureau, zodat die sterke merken binnen mijn bereik zouden komen. Dat ik naar de kunstacademie ging, was natuurlijk zo klaar als een klontje! Ik kon niet wachten om ‘echt’ te mogen creëren, om impact te maken.
Een award voor mijn creativiteit
Liep dat even anders dan gedroomd… Tijdens het eerste jaar grafisch ontwerpen op de academie in Arnhem bleek dat deze plek een heel harde wereld was, vol prestatiedrang en concurrentiestrijd. Mijn creatieve vuur doofde en mijn perfectionisme en faalangst groeiden. Ik twijfelde zelfs of ik wel geschikt was voor de ontwerpwereld en stopte met de studie.
Dat had een enorme impact op mijn eigenwaarde en leidde tot mijn eerste depressie.
Maar creatief bloed kruipt waar het niet gaan kan en ondanks dat het niet goed met me ging, besloot ik mee te doen aan een ontwerpwedstrijd. Daarmee won ik de Young Creative Award, met een campagne tegen kinderarbeid. En daarop volgde een ‘echte’ opdracht bij een reclamebureau.
Dit gaf me nieuwe moed. Ik besloot mijn studie af te maken op de Kunstacademie in Maastricht. In 2006 behaalde ik mijn Bachelor of Arts, waarna ik meteen startte met mijn carrière als zelfstandig grafisch ontwerper onder de noemer Studio Zondag.
Meedoen vanaf de zijlijn van een prestatie-gerichte maatschappij
De hobbels die de prestatiegerichte maatschappij opwierpen, hebben me meerdere malen van mijn pad gestoten. Mijn reis door het hulpverleners-oerwoud leidde me van diagnose naar diagnose en bracht me van depressie naar depressie. De vooroordelen over mentale gezondheid die ik binnen de hulpverlening en de maatschappij tegenkwam, hielpen mij niet bij mijn herstel. In tegendeel, ze waren misschien wel erger dan de psychische problemen zelf.
Vanaf de zijlijn keek ik toe hoe leeftijdsgenoten een ‘normaal’ leven opbouwden. Het huisje, boompje, beestje-principe leek niet aan mij besteed. Een carrière in de reclame al helemaal niet.
Toch lag de sleutel tot mijn herstel in de zingeving die mijn werk mij gaf. Niét in de vele therapieën en het praten over wat er allemaal niet goed ging. Niét in mezelf aanpassen naar de normen van de maatschappij. Niét in de verplichting mezelf te verbeteren of veranderen. Wél door mijn creativiteit in te zetten om de wereld een beetje mooier te maken. Die drive zorgt er tot op heden voor dat ik vol goede moed weer aan een nieuwe dag begin, elke dag weer.
Taboedoorbrekende openheid
In 2017 kreeg ik steeds meer de behoefte om me in te gaan zetten voor een maatschappij waarin gelijkwaardigheid de norm is. Dit begon als ambassadeur van Samen Sterk zonder Stigma waarbij ik mijn eigen ervaring inzette om de impact van stigma duidelijk te maken.
Een jaar later richtte ik daarom Tzitzo magazine op. Het tijdschrift gaf openheid over mentale gezondheid, vanuit de eigen ervaring. Onze lezers ervoeren het als taboe-doorbrekend, vol hoop, steun en (h)erkenning. Na drie jaar bevlogen hoofdredacteurschap kon het blad financieel helaas niet verder. Maar wat ik ervan leerde bleef overeind.
Authentieke verhalen hebben de kracht om verandering te brengen! Ik kon met mijn werk en levenservaring verandering teweeg brengen. En daar wilde ik meer van!
Samen maken we impact!
Dat werd dan ook de nieuwe koers voor Studio Zondag. Menselijke merken en campagnes neerzetten die verbinden en inspireren. Soms een tikkeltje eigenzinnig en confronterend, maar altijd openhartig en met aandacht voor de mens met al zijn talenten, problemen, kwaliteiten, onhebbelijkheden, mogelijkheden, behoeftes, verwachtingen en angsten.
Want geloof me, als ik iets geleerd heb is het wel: Normal gets you nowhere!
Met mijn eigen ervaringen als brandstof, weet ik dat extraatje toe te voegen waarmee een organisatie écht impact kan maken.